Fotoreis New York

Eerstvolgende reis: 13-20 oktober 2018
Deelnemers: maximaal 6 / nog 4 plaatsen beschikbaar
Richtprijs € 1900 per persoon (exclusief vlucht)

Interesse fotoreis New York

Laat de kracht van New York spreken in je foto’s

Fotoreis New YorkNew York is een veelzijdige en kleurrijke stad, waar de mogelijkheden om te fotograferen eindeloos zijn. Tijdens deze intensieve fotoreis naar New York staan stads- en straatfotografie centraal. We maken lange stadswandelingen, waarbij we bekende hoogtepunten tegenkomen en op zoek gaan naar het dagelijks leven in de stad. We sluiten iedere dag af met het gezamenlijk bespreken van de foto’s, waarna we een gezellig restaurant opzoeken om met elkaar te gaan eten.

Thema’s fotoreis New York

Tijdens de fotoreis New York gaan we aan de slag met verschillende vormen van fotografie. De ene dag ligt de nadruk wat meer op stedelijk landschap en architectuurfotografie, terwijl we in buurten als China Town ongetwijfeld straatfoto’s maken. Mede afhankelijk van het weer kijken we op welke avond(en) we aan de slag gaan met nachtfotografie.

• Straatfotografie
  • Architectuurfotografie– stedelijk landschap
  • Avond/nachtfotografie
  • Natuur in de stad
  • Mogelijkheid tot het maken van specifieke reportages

Programma fotoreis New York

Fotoreis New YorkDag 1 – Aankomst
Vlucht vanuit Amsterdam naar New York. Na aankomst gaan we eten in de buurt van het hotel.

Dag 2 – Central Park en Midtown Manhattan
Op onze eerste volle dag in New York duiken we het hart van Manhattan in. We nemen de metro vanaf Long Island City naar Midtown Manhattan, het economische hart van de stad. We verkennen eerst de zuidkant van Central Park, om daarna te dwalen tussen de hoogbouw van het Rockefeller Center en Chrysler Building naar Empire State Building. De wolkenkrabbers blijven ijkpunten tijdens de gehele fotoreis, omdat ze steeds weer vanuit verschillende hoeken in ons beeld zullen opdoemen. Na een lunch in het Bryant Park eindigen we onze route in de fotogenieke stationshallen van Grand Central. Terug in ons hotel bespreken we de foto’s en gaan daarna in de buurt eten.

Dag 3 – Building Bridges
Brooklyn Bridge - fotoreis New YorkVandaag staan de Brooklyn Bridge, Chinatown en Little Italy op het programma. Lopend over de Brooklyn Bridge kun je je bijna niet voorstellen dat deze brug gebouwd werd in de tijd dat de inwoners van New York zich nog te voet en met paard en wagen verplaatsten. Het geeft aan hoe vooruitstrevend de grondleggers van de stad waren. De brug heeft een apart dek voor fietsers en voetgangers, zodat we de tijd kunnen nemen om brug en het uitzicht op Manhattan en andere grote bruggen te fotograferen. Als we over de East River heen zijn, lopen we door naar Chinatown en Little Italy, twee totaal verschillende buurten die naadloos in elkaar over gaan. We lunchen in een fascinerend Chinees restaurant en gaan aan de slag met straatfotografie. Aan het eind van de middag bespreken we de foto’s.

Dag 4 – Broadway Hike
Broadway is wellicht de meest beroemde straat van New York. De stad kenmerkt zich door een patroon van straten die haaks op elkaar staan. De oude Breedweg loopt daar als eigenwijze straat diagonaal doorheen. Al lopend en fotograferend word je getrakteerd op een fantastische dwarsdoorsnede van de stad. Architectuur, mensen, winkels, sfeer – het verandert per blok.Fotoreis New York
Vanaf Battery Park tot Times Square lopen we een km of zeven van deze ruim 50 km lange straat, die vanaf het zuidelijkste puntje van Manhattan doorloopt tot voorbij Sleepy Hollow. Tijdens onze Broadway Hike komen we langs Wall Street, beroemde gebouwen als de Flatiron Building en lopen door de trendy wijk SOHO. De fotowandeling eindigt op Times Square.

Dag 5 – WTC en Roosevelt Island
De combinatie van de zwarte herdenkingsfonteinen, het witte marmer van de WTC transport hub en de glazen gebouwen rondom maken het gebied rond het nieuwe Wordt Trade Center een fascinerende – en indrukwekkende – plek om te fotograferen. Op de terugweg naar ons hotel doen we Roosevelt Island aan, een klein eiland in de East River met bijzondere historische gebouwen en een onbelemmerd uitzicht op de skyline van Manhattan.

We sluiten de dag af met een sessie nachtfotografie vanaf de Brooklyn Heights Promenade met zicht op Manhattan.

Dag 6 – Harlem en de noordzijde van Central Park
Photothema Fotoreis New York
Harlem is een levendige wijk met straatleven, afwisselende architectuur en veel kunst en cultuur. We maken eerst een fotowandeling door Lower Harlem en struinen daarna door het noordelijke gedeelte van het Central Park. In tegenstelling tot de toeristische en drukke zuidkant van het park, is de noordkant een oase van rust. We eindigen onze route halverwege het park, bij de Museum Mile.

Dag 7 – Highline en Staten Island
New York is gebouwd op eilanden. Miljoenen New Yorkers hoppen dagelijks via imposante bruggen, door tunnels, met veerboten en gondels van het ene eiland naar het andere.  New York is van oudsher een stad die rijk is aan parken, pleinen, wandelpromenades langs de rivieren. Nieuwe parkjes en pleinen verrijzen op plekken waar industrie verdwijnt. Een van de leukste voorbeelden van nieuwe natuur in de stad is de Highline, een groene wandelpromenade aangelegd op de voormalige goederenspoorlijn door het Meatpacking District. Omdat je zo’n 15 meter boven straatniveau loopt, is de High Line een perfecte route voor fotografie. Aan het eind van de Highline steken we door naar de Hudson en kijken uit op New Jersey. Op het zuidelijkste puntje nemen we de veerpont naar Staten Island. Vanaf het veer hebben we een subliem uitzicht op de zuidkant van de stad en varen we langs het Vrijheidsbeeld.Manhattan- vanaf Staten Island Ferry tijdens fotoreis New York

Dag 8 – Astoria & vertrek
Op de laatste dag gaan we fotograferen in Astoria. Deze wijk maakt momenteel de omslag van gewone woonwijk, naar een hippe gewenste buurt. We gaan op zoek naar de veranderingen en kijken hoe we deze vast kunnen leggen. ’s Avonds vliegen we terug naar Amsterdam.

Dag 9 – Aankomst in Amsterdam
Een fascinerende week fotograferen in New York zit erop. Nu kan iedereen aan de slag met zijn of haar foto’s, bijvoorbeeld om daar een sprekende reportage van te maken.